دوره 11 (1404-1403)
دوره 10 (1403-1402)
دوره 9 (1402-1401)
دوره 8 (1401-1400)
دوره 7 (1400-1399)
دوره 6 (1399-1398)
دوره 5 (1397- 1398)
دوره 4 (1397-1396)
دوره 3 (1395- 1396)
دوره 2 (1394- 1395)
دوره 1 (1393- 1394)
تعداد مقالات: 13
ارزیابی سندی و نقد محتوایی گونههای روایی «حَجَرالاسود» ناظر به مسأله «میثاق ذر»
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 9-33
چکیده
حَجَرالاسود با قرارگرفتن در یکی از ارکان بیتالله و استحباب استلام، از قداستی خاص برخوردار است. شماری از روایات در منابع خاصه، با محوریت توصیف «حَجَرالاسود» و احکام آن، به خصوصیاتی اشاره دارند ... بیشترایمان و ارتکاب گناه (تحلیل فقه الحدیثی و روش حل تعارض ظاهری روایات باب الذنوب و باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» در کتاب الکافی)
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 35-54
چکیده
کلینی در باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» از کتاب الایمان و الکفر الکافی، دو روایت آورده است که میتوان از آن دو اینگونه هم برداشت کرد که با وجود ایمان، گناه به سعادت آدمی ... بیشتربازخوانی اعجاز قرآن کریم از منظر روایات معصومین (ع)
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 57-80
چکیده
اعجاز از پرسابقهترین علومی است که پیرامون قرآنکریم شکل گرفته است ولی اصطلاح معجزه از اواسط قرن سوم هجری رواج یافته است. در بیانات معصومین (ع) تعابیر: حجهالله، برهان، عهد، بیّنه و آیه به چشم میخورد ... بیشتربازخوانی دلالت متنی و سندی حدیث «الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ»
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 83-100
چکیده
از جمله احادیثی که در جوامع روایی شیعه از حضرات معصومین (ع) درباره حقیقت قرآن کریم نقل شده، حدیث «الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ» است. بررسی کتب حدیثی و تفسیری ... بیشترتاریخگذاری صریحترین روایات حاکی از تحریف بایبل: روایت «ویل» و روایت «سؤال» از اهل کتاب
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 103-130
چکیده
در میان انبوه روایاتی که در آنها سخنی درباره تورات و یا انجیل گفته شده، به طور خاص دو روایت هست که به نظر میرسد صریحترین روایات حاکی از وقوع تحریف در کتب مقدس پیشین هستند. یکی از آنها روایت ویل ... بیشترتأثیر اندیشههای حدیثی بر معناشناسی اصطلاحات حدیثی: بررسی نمونه اصطلاح «حدیث شاذ» نزد درایه نگاران اهل سنت با تأکید بر دیدگاه ابن صلاح شَهرُزوری (م 643ق)
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 133-150
چکیده
وجود مؤلفه «عدم شذوذ» در تعریف حدیث صحیح نزد اهل سنت، سبب اهمیت حدیث شاذّ نزد ایشان شده است؛ چه آنکه حدیث شاذ در زمره احادیث ضعیف و مردود جای میگیرد. مطالعه منابع موجود، حکایت از وجود سه معنا از ... بیشترتحلیل سندی و دلالی روایات تشبیه «فساد ایمان (یا عمل) با غضب» به «فساد عسل با سرکه»
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 153-173
چکیده
یکی از مضامین روایی در جوامع شیعه و سنی، تشبیه فساد ایمان یا عمل (طبق تفاوت نقلها) با غضب، به فساد عسل با سرکه است. چالشی که در تحلیل فقهالحدیث این روایات فراروی محقق نهاده میشود این است که مگر مخلوط ... بیشترتحلیلی بر دیدگاه اندیشمندان شیعه در رفع تعارض روایات سعادت و شقاوت ذاتی با اختیار انسان
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 175-196
چکیده
سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم فلسفی و کلامی است. در آموزههای روایی ائمه (ع) نیز پیرامون حقیقت سعادت و شقاوت و اختیاری بودن آن فراوان بحث شده است. با این حال، ظاهر برخی احادیث بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان ... بیشترروش کشف اسباب صدور حدیث (الگوریتم دستیابی به اسباب صدور حدیث)
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 199-217
چکیده
آمیختگی روایات صحیح و مردود، سبب شده است تا متخصصین به دنبال روش تمایز و اعتبارسنجی روایات بروند، یکی از عناصری که در تشخیص اعتبار روایات دخیل است، قرائن صدور روایت است، مسأله این مقاله، چگونگی کشف اسباب ... بیشترطرح واره های تصوری فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی در مرویات نبوی با رویکرد معنیشناسی شناختی
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 219-241
چکیده
زبانشناسان شناختی معتقدند اهمیّت طرحوارههای تصوّری به عنوان بخشی از ساز و کارهای زبان و تفکّر این است که آنها به عنوان مفاهیم جسمیّت یافتهی ابتدایی میتوانندبه شکلی نظاممند، ساختار مفاهیم ... بیشترمأثور بودن دعاهای روزانه ماه رمضان در بوته نقد
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 243-263
چکیده
یکی از ویژگیهای دین اسلام بالأخص مذهب تشیع، وجود دعاهای مأثور در قالب کتابهای دعاست که به رغم تلاشهای بسیار دانشمندان، دچار آسیبهای متعددی شده است. راهیابی برخی دعاها با اهداف گوناگون به مجموعههای ... بیشترنقد و بررسی جایگاه حدیث «هفتاد و سه فرقه» در منظومه فکری تکفیریها
دوره 6، شماره 1 ، مهر 1398، صفحه 265-287