دوره 11 (1404-1403)
دوره 10 (1403-1402)
دوره 9 (1402-1401)
دوره 8 (1401-1400)
دوره 7 (1400-1399)
دوره 6 (1399-1398)
دوره 5 (1397- 1398)
دوره 4 (1397-1396)
دوره 3 (1395- 1396)
دوره 2 (1394- 1395)
دوره 1 (1393- 1394)
تعداد مقالات: 12
اصول و مبانی ارزیابی سند، متن و خاستگاه حدیث از دیدگاه محدث ارموی
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 9-30
چکیده
محدث ارموی، از محققان و دانشمندان معاصر، مصحّح بسیاری از میراث مکتوب شیعی در حوزههای مختلف مانند تفسیر، حدیث، کلام، تاریخ، رجال، عرفان و ...، همچنین مؤلف شرحی مفصل بر دعای ندبه است. تلاشهای حدیثپژوهی ... بیشتراعتبارسنجی داستانهای روایی کتب درسی هدیههای آسمان (مطالعه موردی: پایه دوم و سوم)
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 33-54
چکیده
آموزش مفاهیم دینی به کودکان، نیازی لازم و ضروری است که این رسالت در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، بر عهده کتب درسی «هدیههای آسمان» گذارده شده و در قالبهای محتوایی «داستان، شعر، تصویر و انواع ... بیشتراعتبارسنجی دلائل رواییِ وحدتِ زوج سوره های «ضحی- انشراح» و «فیل – قریش» در فقه امامیه
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 57-77
چکیده
در موضوع قرائت سوره در نمازهای واجب، در فقه امامیه، تأکید شده که یک سورهی کامل قرائت شود، نه کمتر و نه بیشتر؛ اما در مورد نهی از قِرانِ سُور، در برخی روایات، جمع بین دو زوج سوره ضحی – انشراح و فیل – ... بیشتراعتبارسنجی عبارت «یَروِی عَنِ الضُّعَفاء» در شخصیت رجالی «احمدبن محمد بن خالد برقی» با تکیه بر کتاب «المحاسن»
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 79-104
چکیده
کتاب روایی «المحاسن» احمدبنمحمدبنخالد برقی (متوفی274ق) به عنوان یکی از منابع اصیل در نگارش کتب اربعه اولیه همچون «الکافی» و «من لا یحضره الفقیه» بوده است. نویسنده کتاب با وجود ... بیشتراعتبارسنجی و تحلیل گزارهی «لَا خَیْرَ فِی السَّرَفِ وَ لَا سَرَفَ فِی الْخَیْر»
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 107-126
چکیده
یکی از گزارههایی که در تشخیص اسراف ایفای نقش میکند، گزاره مشهور «لَا خَیْرَ فِی السَّرَفِ وَ لَا سَرَفَ فِی الْخَیْر» است. بخش نخست آن مورد اتفاق تمام فقهاست، لذا نسبت به آنجای بحث وجود ندارد؛ ... بیشترتبیین روایت «التقیه من دین الله»، با روش نقض اصول همکاری گرایس
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 129-153
چکیده
یکی از روایات تقیه که با اسناد و متون مختلف در جوامع حدیثی شیعه نقل شده، روایتی است که امام صادق (ع) در آن، برای اثبات مشروعیت تقیه، به بخشی از داستان حضرت یوسف (ع) استناد میکند. فهم کیفیت دلالت این روایت، ... بیشترتحلیل روایات اریکه با رویکرد جریان شناسی
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 155-171
چکیده
روایات أریکه گزارشی آیندهنگرانه و پیشگویانه از دغدغههای نبی مکرم اسلام (ص) در خصوص نحوه تعامل آیندگان با احادیث است. بنابر آنچه در این روایات آمده پیامبر (ص)، امت خویش را از ظهور جریانی برحذر میدارد ... بیشترتحلیل روایت تقویر سر امام حسین (ع) براساس منابع روایی تاریخی
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 173-197
چکیده
تقویر سر امامحسین (ع) به عنوان یکی از روایات عاشورایی جسارت به اهل بیت (ع) را مضاعف جلوه داده است. این روایت که در منابع قرن ششم و هفتم یعنی مقتلالحسین (ع) خوارزمی و تذکرة الخواص سبطبنجوزی به عنوان ... بیشترتحلیل مضمون طاغوت شناسی بر اساس قرآن و صحیفه سجادیه
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 199-228
چکیده
ولایت خدا و طاغوت رابطه ای متقابل و متضاد دارند و انسان به همان اندازهای که از ولایت خدا دور میشود، تحت ولایت طاغوت قرار میگیرد. یعنی پر شدن ظرف و حقیقت انسان از ولایت طاغوت جایی برای ولایت الله باقی ... بیشترروش فهم حدیث در پرتو احادیث با تکیه بر «صافی در شرح کافی» ملاخلیل قزوینی
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 231-252
چکیده
عالمان اسلامی از روشها و منابع گوناگونی برای شرح حدیث استفاده نمودهاند و در میان این منابع پس از قرآن، مجموعه روایات قرار دارند که سابقهای دیرین و مرتبهای والا دارند. با توجه به اینکه نقش برخی ... بیشترروش شناسی نقد حدیث غدیر در کتب کلامی اهل سنت (سده 5-8 هجری قمری)
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 255-280
چکیده
در منابع کلامی شیعه و اهل سنت، احادیثی در خصوص جانشینی پیامبر اکرم (ص)، مطرح شده که مورد نقد هم قرار گرفتهاند، اما سؤال این است که، چرا در احادیثی که در کتب حدیثی فریقین وجود دارد، و در کتب کلامی آنها ... بیشترواکاوی اثرپذیری شروح الکافی از یکدیگر در عصر صفوی؛ مطالعه موردی مرآة العقول و حاشیه میرزا رفیعا نائینی
دوره 11، شماره 1 ، مهر 1403، صفحه 283-306