دوره 11 (1404-1403)
دوره 10 (1403-1402)
دوره 9 (1402-1401)
دوره 8 (1401-1400)
دوره 7 (1400-1399)
دوره 6 (1399-1398)
دوره 5 (1397- 1398)
دوره 4 (1397-1396)
دوره 3 (1395- 1396)
دوره 2 (1394- 1395)
دوره 1 (1393- 1394)
تعداد مقالات: 8
بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ»
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 9-25
چکیده
نقد و بررسی سندی و محتوایی گزارهها، برای نشاندادن تمایز روایات معصومان (ع) از گزارههای حدیثنما، ضرورتی انکارناپذیر است. بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی ... بیشتر«تحلیل فقهالحدیثی روایات نهیتعلیم کتابت به زنان»
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 27-49
چکیده
زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی، همواره به نحو مستقیم یا غیر مستقیم، مورد توجه و یا خطاب بسیاری از آیات قرآنی و روایات معصومان (ع) بودهاند، هرچند در اغلب آموزههای دینی دیگر نیز در کنار مردان ... بیشترتطور دلالی و جایگاه آن در فهم غریبالحدیث؛ بررسی موردی واژهی وضو
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 51-73
چکیده
تطور و تحول دلالی واژهها، از عوامل اصلی پیدایش غریبالحدیث و ایجاد اختلاف در معنا و مقصود حدیث در بین دانشمندان است؛ به این معنا که برخی واژهها به مرور زمان معنای اولیه خود را از دست داده و در معنای ... بیشترفهم و تحلیل روایات تأویل آیه «کهیعص» به واقعه کربلا
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 75-91
چکیده
از جمله آیات متشابه قرآن کریم، آیات فواتح برخی سور، معروف به حروف مقطعه هستند. یکی از آنها، آیهی «کهیعص» در ابتدای سوره مبارکه مریم است. در برخی احادیث مندرج در کتب روایی امامیه، پیرامون ... بیشترکاربست بینامتنیت در فهم امثال نهجالبلاغه
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 93-119
چکیده
بینامتنیت روشی جهت فهم دقیقتر متون است که به بررسی روابط بین متنها میپردازد و بر آن است که بیان کند هر متن و گویندهای متأثر از دیگر متون و گویندگان سابق یا همزمان، بوده و آگاهانه یا ناخودآگاه ... بیشترمعیارهای مشترک شیخ طوسی و بیهقی در فهم احادیث فقهی با تأکید بر تهذیبین و السنن الکبری
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 121-143
چکیده
مهمترین منبع شناخت آموزههای دین اسلام پس از قرآن کریم، روایات معصومان (ع) است؛ که در مجموعههای روایی گردآوری شده است. البته عواملی باعث شده تا این میراث گرانبها در مسیر واقعی خود قرار نگیرد. از این ... بیشترنقد یک دیدگاه، با سنجشی میان دانش فقهالحدیث و اصول فقهالحدیث
دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1395، صفحه 145-165