نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

در مروری بر گونه‌های مختلف حدیثی، یکی از گونه‌ها، احادیث وجه تسمیه است که بخشی از آن به نام‌های خاص ـ مانند نام پیامبران و شخصیت‌های قصصی ـ و بخشی دیگر به دایره واژگان مربوط می‌شود. به خصوص این گونه‌ی اخیر، از آن‌رو پر اهمیت است که امکان آزمون محتوای آن با روش‌های ریشه‌شناسی وجود دارد. مقاله حاضر در پی آن است که سه لفظ مربوط به زن ـ یعنی «مرأة» به معنای انسان مادینه، «نساء» به معنای جمعِ آن و نام خاص «حواء» به عنوان نخستین زن را از حیث ریشه‌شناسی بکاود و نشان دهد احادیث وارد شده درباره وجه تسمیه به این الفاظ چگونه ارزیابی می‌شوند؟ هدف از این پژوهش در سطح محدود؛ نقد محتواییِ این بخش از روایات مربوط به ارزش‌گذاری جنسیت زن و در سطح گسترده؛ گشودن باب جدیدی از کاربرد زبان‌شناسی تاریخی در نقد محتوایی حدیث است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، ریشه‌شناسی با الگوهای معمول در زبان‌شناسی تاریخیِ سامی است و به تناسب بحث، در سطح محدود از مقایسه محتوای روایات با متون مقدس ادیان پیشین نیز استفاده شده است. از حیث دامنه، محور بحث به طور خاص احادیثی به نقل از امام جعفر صادق (ع) است که در آن‌ها از سه وجه تسمیه مورد اشاره، سخن آمده است. البته در متون غیرِ امامیه نیز مضامین مشابهی نیز از ابن‌عباس نقل شده که در مقام مقایسه بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

قرآن کریم.
ابن‌ابی‌حاتم، عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، به‌کوشش اسعدمحمد الطیب، صیدا/ بیروت، المکتبة العصریة، 1419ق.
ابن‌حجر عسقلانی‌، احمد بن علی، العجاب فی بیان الاسباب، به‌کوشش فواز احمد زمرلی، بیروت، دار ابن‌حزم، 1422ق.
ابن‌داوود حلی‌، حسن بن علی، الرجال‌، به‌کوشش‌ محدث‌ ارموی، تهران، دانشگاه تهران، 1342ش‌.
ابن‌سعد، محمد، الطبقات‌ الکبری، بیروت، دار صادر، بی‌تا‌.
ابن‌سیده، علی بن اسماعیل، المخصص، به‌کوشش خلیل ابراهیم جفال، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1417ق.
ابن‌عساکر، علی بن حسن‌، تاریخ‌ مدینة دمشق‌، به‌کوشش علی شیری‌، بیروت/ دمشق، دار الفکر، 1415ق.
ابن‌غضائری، احمد بن حسین، الرجال، به‌کوشش محمد رضا جلالی، قم، دار الحدیث، 1422ق.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم، لسان‌ العرب، بیروت، دار صادر، 1374ق.
ابن‌هشام انصاری، عبدالله، مغنی اللبیب، به کوشش محمد محیی‌الدین عبدالحمید، بیروت، المکتبة العصریة، 1411ق.
ابولیث‌ سمرقندی، نصر بن محمد، تفسیر القرآن، به‌کوشش محمود مطرجی، بیروت، دار الفکر، بی‌تا.
اغناطیوس، یعقوب الثالث، البراهین الحسیة علی تقارض السریانیة و العربیة، دمشق، بی نا، 1969م.
برقی‌، احمد بن محمد، المحاسن‌، به‌کوشش‌ جلال‌الدین‌ محدث‌، تهران‌، دار الکتب الاسلامیة، 1331ش‌.
جوهری، اسماعیل بن حماد‌، الصحاح‌، به‌کوشش‌ احمد عبدالغفور عطار، قاهره، دار الکتاب العربی‌، 1376ق‌.
حسن‌دوست، محمد، فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1393ش.
حلی‌، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال، به‌کوشش جواد قیومی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی‌، 1417ق.
خلیل بن احمد، العین، به‌کوشش مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، بغداد، دار الرشید، 1981م.
زبیدی، محمدمرتضی، تاج العروس، به‌کوشش علی شیری، بیروت، دار الفکر، 1414ق.
سفر پیدایش (از کتب عهد عتیق).
سیبویه، عمرو بن عثمان، الکتاب، به‌کوشش عبدالسلام محمد هارون، قاهره، مکتبة الخانجی، 1385ق.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، الدر المنثور، قاهره، المطبعة المیمنیة، 1314ق.
صدوق، محمد بن علی، علل‌ الشرایع‌، نجف، المکتبة الحیدریة‌، 1385ق‌.
_______________، معانی‌ الاخبار، به‌کوشش‌ علی‌اکبر غفاری، قم‌، مؤسسة النشر الاسلامی، 1361ش.
طبرسی‌، احمد بن علی، الاحتجاج‌، به‌کوشش‌ محمدباقر موسوی خرسان‌، نجف، دار النعمان‌، 1386ق‌.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک‌، به‌کوشش محمد ابو الفضل ابراهیم، قاهره، دار المعارف، 1387ق.
______________، التفسیر، بیروت، دار الفکر، 1405ق.
طوسی‌، محمد بن حسن، الرجال‌، به‌کوشش‌ جواد قیومی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1415ق.
_______________، الفهرست‌، به‌کوشش‌ محمد صادق‌ آل‌ بحرالعلوم‌، نجف‌، المکتبة المرتضویة، 1356ق.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، به‌کوشش نصر الهورینی، قاهره، المطبعة الحسینیة، 1344ق.
کشی‌، محمد بن عمر، معرفة الرجال‌، اختیار طوسی‌، به‌کوشش‌ حسن‌ مصطفوی، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1348ش‌.
کلینی‌، محمد بن یعقوب، الکافی‌، به‌کوشش‌ علی‌اکبر غفاری، تهران‌، دار الکتب الاسلامیة، 1391ش.
ماوردی، علی بن محمد، اعلام النبوة، به کوشش محمد معتصم بالله البغدادی، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407ق.
مجلسی‌، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت‌، مؤسسة الوفاء، 1403ق‌.
مرشد بالله‌، یحیی بن حسین‌، الامالی (الخمیسیة)‌، به‌کوشش محمد حسن اسماعیل، بیروت، دار الکتب العلمیة‌، 1422ق‌.
مشکور، محمدجواد، فرهنگ تطبیقی عربی با زبانهای سامی و ایرانی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1357ش.
مقاتل بن سلیمان، تفسیر القرآن، به‌کوشش احمد فرید، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1424ق.
نجاشی، احمد بن علی، الرجال، به‌کوشش‏ موسی‏ شبیری‏ زنجانی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1407ق‏.
یاحقی، محمدجعفر (ویراستار)، فرهنگ‌نامه قرآنی، مشهد، آستان قدس رضوی، 1389ش.
Black, J. et al., A Concise Dictionary of Akkadian, Wiesbaden, Harrassowitz Verlag, 2000.
Bock, A. et al., A Dictionary for School: Cornish, Cornish Language Partnership, MAGA, 2012.
Costaz, L., Dictionnaire syriaque-français/ Syriaque-English Dictionary, Beirut, Dar el-Machreq, 3nd ed., 2002.
Del Olmo Lete, G. & J. Sanmartín, A Dictionary of the Ugaritic Language in the Alphabetic Tradition, Leiden/ Boston, Brill, 2003.
Dever, W.K., "Did God have a Wife?, Archaeology and Folk Religion in Ancient Israel, W.B. Eerdmans Publishing Company, 2005.
Dolgopolsky, A., Nostratic Dictionary, Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Drower, E.S. & R. Macuch, A Mandaic Dictionary, Oxford, Clarendon Press, 1963.
Gesenius, W., A Hebrew and English Lexicon of the Old Testament, ed. F. Brown, Oxford, Clarendon, 1939.
Jastrow, Marcus, A Dictionary of the Targumim, the Talmud Babli and Yerushalmi and the Midrashic Literature, London/ New York, Luzac/ Putnam, 1903.
Jastrow, Morris, "Adam and Eve in Babylonian Literature", American Journal of Semitic Languages and Literatures, 15/4, 1899, pp. 209-211.
Leslau, W., Comparative Dictionary of Ge’ez (Classical Ethiopic), Wiesbaden, Harrassowitz, 1991.
Munn, M., "Kybele as Kubala in a Lydo-Phrygian Context", Emory University Cross-Cultural Conference: Hittites, Greeks and their neighbors in Central Anatolia, Anstracts, 2004.
Orel, V.E. & O.V. Stolbova, Hamito- Semitic Etymological Dictionary, Leiden et al., Brill, 1995.
Zammit, M.R., A Comparative Lexical Study of Qur’anic Arabic, Leiden/ Boston/ Köln, Brill, 2002.