Document Type : Promotional

Authors

1 Master’s Student of Meybod University.

2 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Maybod University, Maybod, Iran

3 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Theology, Meybod University, Meybod, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Culture and Education, Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University (AS).

Abstract

Considering the necessity of teaching religious concepts to children, primary schools have undertaken the task with “Hediahay-e Asaman” textbooks. These books present the concepts in the form of stories, poems, images, and various mental activities. A good number of the narrated stories are based on hadiths. Given the referential status of the books and the deep impact of their stories on many children, it seems imperative to examine those stories carefully. This examination should address the reliability of the underlying hadiths and, thus, the acceptability of the stories. Using a descriptive-analytical method, the present study analyzes eighteen hadith-based stories in the textbooks of primary school second and third grades. As the results show, some of the hadiths are of weak or defective origins, some of stories are based on quasi-hadiths or no hadiths, and certain contextual and structural problems exist due to the merger of two or more different hadiths. It is therefore, suggested to improve the textbooks by modifying, completing and replacing the problematic stories.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
ابن‌حیون، نعمان‌بن‌محمد مغربى‏، شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام‏، قم، جامعه مدرسین، 1409ق.
ابن‌شهرآشوب مازندرانى، محمدبن‌على‏، مناقب آل أبیطالب (ع)، قم، علامه، 1379ق.
ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1414ق.
_________________________، مختصر تاریخ دمشق، دمشق، دارالفکر، 1402ق.
اربلى، على‌بن‌عیسى‏، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، تبریز، بنی‌هاشمی، 1381ق.
اردبیلی، محمدبن‌علی، جامع الرواة و ازاحة الاشتباهات عن الطرق و الأسناد، بیروت، دارالأضواء، 1403ق.
باهنر، ناصر، آموزش مفاهیم دینی هم‌گام با روانشناسی رشد، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1378ش.
بحرانی، هاشم‌بن‌سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، قم، موسسة البعثة؛ قسم الدراسات الإسلامیة، 1415ق.
بهبهانی، محمدباقر، تعلیقه علی منهج المقال، بی‌نا، بی‌جا، بی‌تا.
پازارگادی، مهرنوش، اعتبارسنجی در آموزش عالی، تهران، صباح، 1378ش.
پاکتچی، احمد، نقد متن، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، 1388ش.
حر عاملى، محمدبن‌حسن‏، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل‌البیت (ع)، 1409ق‏.
حیدری‌نسب، علیرضا. "ابن‌شهاب زهری و عداوت اهل بیت علیهم السلام". پژوهش‌های قرآن وحدیث 44، 2(1390ش): 79-99.
خاواس، الین‌ال، اعتبارسنجی در آمریکا، ریشه‌ها، توسعهها و چشم‌اندازهای آینده، ترجمه: حسن‌رضا زین‌آبادی و همکاران، تهران، سازمان سنجش آموزش کشور، 1384ش.
دلبری، سیدمحمد. "تحلیل نقادانه کتاب روش‌های تدریس تعلیمات دینی (هدیه‌های آسمانی)". پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 23(1402ش): 61-94.
دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، روزنه، 1372ش.
زارع‌زردینی، احمد، کاربست نقد بیرونی متن در حدیث شناسی، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1397ش.
زروندی رحمانی، محمد. "قاعده انجبار ضعف سند با عمل مشهور". جستارهای فقهی و اصولی 3، 6(1396ش): 9-28. doi:10.22081/jrj.2017.65416
زمخشری، محمودبن‌عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی، 1407ق.
شوشتری، محمدتقی، قاموس الرجال، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه، 1410ق.
صدوق، محمدبن‌علی، الأمالی، تهران، کتابچی، 1376ش.
_______________، الخصال، قم، جامعه مدرسین، 1362ش.
_______________، علل الشرائع، قم، کتابفروشى داورى، 1385ش.
_______________، عیون أخبار الرضا (ع)، تهران، جهان، 1378ق.
_______________، من لا یحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، 1413ق.
طبرسى، احمدبن‌على‏، الإحتجاج على أهل اللجاج، مشهد، مرتضی،1403ق.
طبرسى، حسن‌بن‌فضل‏، مکارم الأخلاق‏، قم، الشریف الرضى‏، 1412ق.
طبرسى، فضل‌بن‌حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو، 1372ش.
طوسى، محمدبن‌حسن، رجال الطوسی، قم، نشر اسلامی‌، 1373ش.
غفوری، محمد. "بررسی انتقادی گزارش‌های ناظر بر آیه اطعام". تاریخ اسلام 21، 82(1399ش): 7-33.
فاضل‌لنکرانی، محمدجواد. "قاعده تسامح در ادله سنن". فقه و اجتهاد 3، 6(1395ش): 6-33.
فتال‌نیشابورى، محمدبن‌احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، قم، رضى، 1390ش‏.
قمى، على‌بن‌ابراهیم‏، تفسیر القمی‏، ‏قم، دارالکتاب، 1363ش‏.
قهپایى، عنایةالله‌، مجمع الرجال، قم، اسماعیلیان، 1364ش.
کراجکى، محمدبن‌على، کنز الفوائد، قم، دارالذخائر، 1410ق.‏
کشى، محمدبن‌عمر، اختیار معرفة الرجال‏، قم، موسسة آل‌البیت(ع) لإحیاء التراث، 1404ق.
کلینى، محمدبن‌یعقوب‏، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1407ق.
کوفى، فرات‌بن‌ابراهیم‏، تفسیر فرات الکوفی‏، تهران، مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی‏، 1410ق.
متقی‌هندی، سیدعلی، کنز العمال، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1409ق.
مجلسى، محمدباقر‏، بحارالأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403ق‏.
محمدی ری‌شهری، محمد، العلم و الحکمة فی الکتاب و السنة، قم، دارالحدیث، 1390ش.
___________________، پژوهشی درباره حدیث کساء، قم، دارالحدیث، 1397ش.
مفید، محمدبن‌محمد، الإختصاص‏، قم، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، بی‌تا.
موسی‌پور، نعمت‌الله، اعتبارسنجی (نظری) برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، 1390ش.
نجاشى، احمدبن‌على‏، رجال النجاشی‏، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1365ش‏.
نعیمی، زهرا، بررسی سندی و محتوایی داستان‌های روایی کتب درسی هدیه‌های آسمان (پایه‌های دوم و سوم)، به راهنمایی دکتر یحیی میرحسینی و زهرا هاشمی و مشاوره دکتر سید سجاد طباطبایی‌نژاد، دانشگاه میبد، 1401ش.
نوذری، محمود، روان‌شناسی تحول دینداری، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1396ش.
ورام‌بن أبی‌فراس، مسعودبن‌عیسى‏، مجموعة ورّام‏، قم، مکتبه فقیه، 1410ق‏.