Document Type : Research

Authors

1 PHD Student of Quran and Hadith Sciences, Payam Noor University, Tehran, iran.

2 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, University of Kashan, iran.

3 Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Payam Noor University, Tehran, iran.

4 Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, University of Kashan, iran.

Abstract

The first method used by Islamic historians under the influence of muhaddithin (traditionists) in narrating and writing history is narrative history, where the historian, like a narrator, is content with merely quoting hadith and in the case of criticism, he is limited to checking the authenticity of the narrator.  At the beginning, the historian has established the competence of the hadith narrators in the manner of scholarly knowledge and the art of jarh (criticizing) and of ta'deel (praising), and due to the similarity of the style of criticism and review of history to hadith, having sufficient knowledge of hadith documents, the degree of authenticity and unauthenticity, the narrator's injury and modification, and the content of hadith. In this way, a series news documents endeavors to gain the help of ilm al-rijāl; literally meaning 'Knowledge of Men', but more commonly understood as the Science of Narrators) as well as jarh (criticizing) and of ta'deel (praising) and it shows a clear picture of the origin of history from inside the hadith. Islamic scholars as well as western historians such as Shakht, Yanbal and Motsky, who have a background in criticizing hadiths, have relied upon the method of historical analysis of texts and evaluating them through independent and external examples in their research. Therefore, the main goal of this research is to investigate the historical atmosphere of the narrators about whom there are criticisms and corrections (jarh (criticizing) and of ta'deel (praising)) and according to the necessity of resolving the conflict in the way of (document-text analysis) focusing on the conflict part of the Rijal’s opinions, this research validates these statements and analyzes and looks into a bit of the history of these conflicts. This research is organized with the descriptive-analytical method and the use of organized library sources and by implementing the document-text analysis method in the science of Shia scholars, narrators such as Hisham bin Hakam and Yunus bin Abd al-Rahman, who have conflicts in their validation and weakening, are known as common texts and by taking advantage of the series of Rijali’s documents and drawing a chain of confirming and weakening narrators, it is possible to date and validate the history of these conflicts. As a result, by drawing a network of Jarh narrations and traditions of Hisham bin Hakam and Yunus bin Abd al-Rahman, the common link of these traditions is Yaqub bin Yazid and Abdullah bin Hajjal, and it can be found that they played a central role in the publication of Jarh traditions.

Keywords

Main Subjects

آقایی، سیدعلی. "حلقه مشترک و پیوند آن با اصطلاحات حدیثی". تاریخ و تمدن اسلامی، 15(۱۳۹۱): ۵۹-۹۸.
___________، تاریخ‌گذاری حدیث روش‌ها و نمونه‌ها، تهران، حکمت، ۱۳۹۳ش.
آهنگ، علی، و مهدی آریان‌فر. "تحلیل انتقادی دیدگاه یحیی محمد پیرامون علم رجال شیعه (با تأکید بر کتاب مشکلةالحدیث)". مطالعات فهم حدیث 4، 8، ۱۳۹۷ش، ۵۵-۷۳. doi: 10.30479/mfh.2018.1326
ابن‌غضائری، احمد‌بن‌حسین، رجال الغضائری، قم، دار‌الحدیث، ۱۳۸۰ش.
ابن‌منظور، محمد‌بن‌مکرم، لسان العرب، قم، ادب الحوزه، ۱۴۰۵ق.
ابن‌‌ندیم، محمد‌بن‌إسحاق، الفهرست، بیروت، دارالمعرفة، ۱۹۷۸م. 
احمدزاده، محمدامیر. "اهمیت کاربرد الگوها و روش های تحلیل اسناد در پژوهش تاریخی". تاریخ نگری و تاریخ نگاری، ۱۵ (1394): 5-33.
اردبیلی، محمدعلی، جامع الرواة، قم، مکتبه آیت‌الله المرعشی، بی‌تا.
بهبهانی، محمدباقر‌بن‌محمد، تعلیقه علی منهج المقال، قم، معارف اهل‌بیت (ع)، ۱۲۰۵ق.
پارسا، فروغ، نقد و بررسی پژوهش‌های حدیثی هارالد موتسکی، رساله دکتری، استاد راهنما: دکتر احمد پاکتچی، ۱۳۸۷ش.
پارسانیا، حمید، فاطمه هلالی، و سیدسعید موسوی اصل. "دیدگاه یوزف شاخت به فقه اسلامی به مثابه دانش اجتماعی". اسلام و مطالعات اجتماعی، 20(1397): ۶-۳۴.
تستری، محمدتقی، قاموس الرجال، قم، موسسه نشر اسلامی، ۱۴۱۸ق.
جمعی از نویسندگان، جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد، قم، دارالحدیث، ۱۴۰۱ق.
حدادی، آمنه، نصرت نیل‌ساز، نهله غروی نایینی، و محمدکاظم رحمتی. "تحلیل کارکرد حلقه ‌مشترک در بازیابی منابع آثار روایی مطالعه موردی روایات علی‌بن‌ابراهیم در الکافی". علوم قرآن و حدیث 53، 107(1400): 271-۲۹۳. doi:10.22067/jquran.2021.61859.0
حسینی خامنه‌ای، علی، چهار کتاب اصلی علم رجال، تهران، فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۹ش. 
حلی‌، حسن‌بن‌یوسف، خلاصة الاقوال فی معرفة الرجال، قم، الفقاهة، ۱۴۱۷ق.
خویی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، قم، آثار شیعه، ۱۴۱۰ق. 
شبستری، عبدالحسین، اصحاب الامام الصادق‌(ع)، قم، المدرسین، 1418ق.
صدوق، محمد‌بن‌علی، الامالی، تهران، کتابچی، ۱۳۷۶ش.
______________، علل الشرائع، قم، داورى، ۱۳۸۶ق.
صفایی، سیداحمد، هشام‌بن‌حکم، تهران، دانشگاه تهران، 1383ش.
طوسی، محمد‌بن‌حسن، اختیار معرفة الرجال، قم، جماعة المدرسین، ۱۳۷۳ش.
_______________، رجال الطوسی، قم، جماعة المدرسین، ۱۴۱۵ق.
عزیزی، مجتبی، و میثم مطیعی. "مبنای ملاک‌های ترجیح اقوال رجالیون در تعارض جرح و تعدیل". حدیث‌شناسی، 11(۱۳۹۳): ۴۹-۸۴.
فان، اس یوزف، کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری، مترجمان: فرزین بانکی، احمدعلی حیدری، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1396ش.
فتاحی‌زاده، فتحیه، محمدکاظم رحمان‌ستایش، و فاطمه ونکی. "روش آیت‌اللّه خویی در تعامل با اصول اولیه رجالی". علوم قرآن و حدیث، 97(۱۳۹۵): ۱۱۹-۱۴۲.
فرقان‌گوهر، محمد. "نخستین جریان انتقادی حدیث شیعه". تاریخ و تمدن اسلامی، 23(۱۳۹۷): ۲۳-۴۸.
قمی، علی‌بن‌ابراهیم، تفسیر القمی، قم، دارالکتاب، ۱۴۰۴ق.
کشی، محمد‌بن‌عمر، رجال کشی‌، قم، اهل‌البیت، ۱۳۶۳ش. 
کلینی، محمد‌بن‌یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب، ۱۳۶۳ش.
مامقانی، عبداللّه، تنقیح المقال، نجف، بی‌نا، ۱۳۵۲ش.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار الاحیاء‏، ۱۴۰۳ق. 
مصباح یزدی، محمدتقی، معارف قرآن، قم، موسسه امام خمینی، ۱۳۷۶ش.
مفید، محمد‌بن‌محمد‌، اوائل المقالات، بیروت، دارالمفید، 1414ق.
نجاشی، احمد‌بن‌علی، رجال النجاشی، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۷ق. 
نیل‌ساز، نصرت. "تاریخ‌گذاری احادیث براساس روش تحلیل اسناد متن در مطالعات اسلامی خاورشناسان". پژوهش‌های قرآن و حدیث، 1(۱۳۹۰): ۱۲۷-۱۴۹.
همدانی، مصطفی. "نقد اندیشه رجالی ارسال روایات بی‌واسطه حریز از امام صادق (ع)". مطالعات فهم حدیث 4، 8 (1397): 131-153. doi: 10.30479/mfh.2018.1329
Joseph Schacht, The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford, 1950, 171-2.
Goldziher, Ignaz, Muslim studies, Edited by S.M Stem, translated by C R Barber and S.M. Stem, 2vols, london: George Allen and Uniwin, 1971.