Document Type : Research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Education, Ahl al-Bait Faculty, University of Isfahan.

2 Ph.D Student of Mojtehadeh Amin Institute of Higher Education, Isfahan.

Abstract

One of the most challenging issues in Islamic jurisprudence is the issue of killing an apostate. According to this doctrine, a Muslim who leaves Islam will be killed. Regarding the details of this punishment, there is a great difference between Islamic sects. Salafists, a sect of Ahl-o-Hadith, Ahl-o-Sunnah following the thoughts of Ibn Taymiyyah Harrani, are one of the living and influential sects in the Islamic world that their specific and narrow-minded view of the apostate has left harmful consequences in the Islamic world. In the belief of this sect, anyone who becomes an apostate; If he does not repent within three days; is killed the main motivation of the Salafists in killing the apostate is the narration of “Man Baddal Dinah Faqtulouh”. This hadith has been reported in different ways in reliable Sunni sources. If the authenticity of the above hadith is challenged; The basis of the Salafists in killing the apostate will change. The present research evaluates this hadith with an analytical-documentary method. In the end, it comes to this conclusion; that this hadith does not have the conditions of protest for killing the apostate. Because, first, it is considered as a khabar wahid. Secondly, there is interruption, refinement, and anxiety in its chain. Thirdly, the content of the hadith is in conflict with the verses, narrations, practical life of the Prophet, jurisprudence rules, and other authorities. One of the sub-goals of the research is correct explanation and answer to doubts; Based on that, Imam Ali killed some apostates by burning them in a harsh and strict manner and contrary to the Prophet’s order. Research proves this point; that such a report from Imam Ali (a.s.) is unreliable.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
ابن ابی‌الحدید، ابوحامد عبدالحمید، شرح نهج‌البلاغه، بیروت، دارالکتب، بی‌تا.
ابن ابی‌عاصم، ابوبکر احمدبن‌عمرو، السنة، محقق: ألبانی، بیروت، مکتب الإسلامی، 1400ق.
ابن‌العجمی، برهان‌الدین ابوالوفا، التبیین لأسماء المدلسین، محقق: شفیق، بیروت، دارالکتب، 1406ق.
ابن‌تیمیه، احمدبن‌عبدالحلیم، أحکام المرتد عند شیخ الإسلام ابن‌تیمیه، قم، مکتبه الشامله، بی‌تا.
_____________________، مجموع الفتاوى، محقق: أنور الباز، بیروت، دارالوفاء، چاپ سوم، 2005م.
_____________________، الصارم المسلول، تحقیق: عمر الحلوانی، بیروت، دار ابن‌حزم، 1417ق.
ابن‌جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن‌بن‌علی، العلل المتناهیة، المحقق: إرشاد الحق الأثری، باکستان، إدارة العلوم الأثریة، طبعة الثانیة، 1401ق.
ابن‌حجر، احمدبن‌علی، تهذیب التهذیب، بیروت، دارالفکر، 1404ق.
________________، تعریف اهل التقدیس بمراتب الموصوفین، عمان، مکتبة المنار، 1403ق.
________________، فتح الباری، بیروت، دارالمعرفه، 1379ق.
ابن‌رجب حنبلی، زین‌الدین ابی‌الفرج، شرح علل الترمذی، المحقق: نورالدین عتر، بغداد، بی‌نا، بی‌تا.
ابن‌سعد، محمدبن‌سعد، الطبقات الکبرى، محقق: إحسان عباس، بیروت، دار صادر، 1968م.
ابن‌عبدالبر، یوسف‌بن‌عبدالله، التمهید لما فی الموطأ، المغرب، وزارة عموم، 1387ق.
ابن‌عدی، ابواحمد جرجانی، الکامل فی ضعفاء الرجال، تحقیق: عادل أحمد، لبنان، الکتب العلمیه، 1418ق.
ابن‌قدامه، عبدالله‌بن‌احمد، المغنی، تحقیق: المقدسی أبومحمد، بیروت، دارالفکر، 1405ق.
ابن‌قلیج، علاءالدین مُغْلطای‌بن‌قلیج بن عبدالله البکجری الحنفی، إکمال تهذیب الکمال فی أسماء الرجال، محقق: أبوعبدالرحمن عادل‌بن‌محمد، مصر، الفاروق الحدیثة للطباعة، 1422ق.
ابوزرعه، احمدبن‌عبدالرحیم، المدلسین، محقق: رفعت فوزی، مدینه، دارالوفاء، 1415ق.
امیری، عظیم. و محمدحسین طاهری. "بررسی و نقد انگاره ارتداد، در مسیحیت کاتولیک". معرفت ادیان 4، 61(1392):96-77.
انصاری، احمدبن‌عبدالله، خلاصة تذهیب تهذیب الکمال، تحقیق: عبدالفتاح أبوغدة، بیروت، دارالبشائر، 1416ق.
بن‌باز، عبدالعزیز بن‌عبدالله، فتاوى نورعلی الدرب، قم، مکتبه الشامله، بی‌تا.
بیهقی، احمدبن‌حسن، سنن البیهقی الکبری، تحقیق: محمدعبدالقادر عطا، مکه، مکتبه دارالباز، 1414ق.
ذهبی، محمدبن‌احمد، تاریخ الإسلام، محقق: بشار عوّاد، دارالغرب الإسلامی، 2003م.
______________، المغنی فی الضعفاء، تحقیق: نورالدین عتر، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا(الف). 
______________، تذکرة الحفاظ، تحقیق: زکریا عمیرات، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1419ق.
______________، سیر أعلام النبلاء، المحقق: مجموعة محققین بإشراف شعیب الأرناؤوط، بیروت، مؤسسة الرسالة، بی‌تا(ب). 
______________، دیوان الضعفاء، المحقق: حمادبن‌محمد، مکه، مکتبة النهضة، الطبعة الثانیة، 1387ق.
______________، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، تحقیق: علی‌محمد معوض، بیروت، دارالکتب، 1995م.
______________، میزان الاعتدال، تحقیق: البجاوی، بیروت، دارالمعرفة، 1382ق.
زرکلی، خیرالدین‌بن‌محمود، الأعلام، بیروت، دارالعلم للملایین، الطبعةالخامسة عشر، 2002م.
سیوطی، جلال‌الدین، أسماء المدلسین، المحقق: محمود محمد، بیروت، دارالجیل، بی‌تا.
صفدی، صلاح‌الدین خلیل‌بن‌ایبک، الوافی بالوفیات، المحقق: الأرناؤوط، بیروت، دار إحیاء، 1420ق.
طبرانی، سلیمان‌بن‌احمد، المعجم الأوسط، تحقیق: طارق‌بن‌عوض‌الله، قاهره، دارالحرمین، 1415ق.
عقیلی، محمدبن‌عمرو، الضعفاء الکبیر، المحقق: قلعجی، بیروت، دارالمکتبة العلمیة، 1404ق.
علائی، صلاح‌الدین خلیل‌بن‌کیکلدی، جامع التحصیل، المحقق: عبدالمجید السلفی، بیروت، عالم الکتب، 1407ق.
علوانی، طه جابر، دین اجباری یا دین اختیاری، مترجم: امین سلیمانی، تهران، احسان، 1392ش.
عینی، ابومحمدمحمود‌بن‌احمد، مغانى الأخیار، تحقیق: أبوعبدالله محمدحسن، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
مزی، ابوالحجاج یوسف‌بن‌الزکی، تهذیب الکمال، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1400ق.
هیثمی، ابوالحسن علی‌بن‌ابی‌بکر، مجمع الزوائد، المحقق: القدسی، قاهره، مکتبة القدسی، 1414ق.
یاقوت حموی، شهاب‌الدین ابوعبدالله، معجم الأدباء، المحقق: إحسان عباس، بیروت، دارالغرب الإسلامی، 1414ق.