Document Type : Research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Qur’an and Hadith, Shahed University.

2 M.A Student of Hadith Sciences, Tehran University.

Abstract

Propp’s Morphological Theory is an efficient model in the analysis of stories. It seeks to discover the system that governs the structure of the language of anecdotes. This model aims to prove that the stories follow a single structure, despite their inner differences. Folklore scholars have considered Propp’s model in other cultures as an efficient scientific reading and have emphasized the description of stories based on attention to actions and practices. The harmony of religion and story led some scholars to analyze the structure of religious stories. Amongst is Ronald Buckley, who reconciles the morphological model in the «Narrative Collection of the Confrontation of Imam Sadiq (AS) with Mansour Abbasi», through a structuralism analysis. The result of his research is the homogeneity of the structure and content of hadiths with fairy tales, which, considering the characteristics of «myths» in popular culture, evokes the proposition of «degrading the status of hadiths to imaginary myths». The secondary consequence of this view is the belief in the non-authenticity of the hadiths and the existence of the phenomenon of forgery in them. The present study, while examining and criticizing this idea based on the library method in data collection, measures the reflection of the morphological pattern in this set of narratives, pays attention to the correspondences and differences, and as a result rejects Buckley’s reading of the morphological analysis of Imami hadiths.

Keywords

ابن‌شهر آشوب مازندرانى، محمد، مناقب آل أبی‌طالب، قم، علامه، 1379ق.
ابن‌طاووس، على‌بن‌موسى، مهج الدعوات و منهج العبادات، تحقیق: ابوطالب کرمانى و محمدحسن ‏محرر، قم‏، دار الذخائر، 1411ق.
ابوالفرج اصفهانی، علی‌بن‌حسین، مقاتل الطالبیین، تحقیق: سید احمد صقر، بیروت، دار المعرفة، بی‌تا.
اربلى، على‌بن‌عیسى، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، تحقیق: سید هاشم‏رسولى محلاتى، تبریز، بنى هاشمى‏، 1381ش.
اشرفی، بتول و همکاران، «بررسی خویش‌کاری‌ها و شخصیت‌پردازی در داستان حضرت سلیمان(ع) در قرآن کریم بر اساس نظر پراپ»، زبان و ادبیات فارسی، 1393ش، شماره 230، ص 47 ـ 25.
بسطام، عبدالله و حسین، طبّ الأئمة، تحقیق: محمدمهدى خرسان، قم، دار الشریف الرضی، چاپ دوم، 1411ق.
الیاده، میرچا، مقدس و نامقدس، ترجمه: نصرالله زنگوئی، تهران، سروش، 1375ش.
پراپ، ولادیمیر، ریشه‌های تاریخی قصه‌های پریان، ترجمه: فریدون بدره‌ای، تهران، توس، 1371ش.
_____________، ریخت‌شناسی قصه‌های پریان، ترجمه: فریدون بدره‌ای، چاپ سوم، تهران، توس، 1392ش.
تمیم‌داری، احمد، فرهنگ عامه، تهران، مهکامه، 1390ش.
چندلر، دانیل، مبانی نشانه‌شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران، سوره مهر، 1387ش.
حسن‌نیا، علی و خاتمی، محسن، «واکاوی معنای رجل مطلوب در حدیث عنوان بصری»، مطالعات فهم حدیث، 1396ش، شماره7، ص 181ـ159.
___________، خاورشناسان و حدیث شیعه، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1398ش.
حمزة الجبالی، مشاکل النطق و السمع عند الأطفال، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
داندس، آلن، اسطوره‌های کهن، فولکلور در قرآن، ترجمه: مریم حسین‌گلزار، قم، فلاح، 1396ش.
دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، زیر نظر: جعفر شهیدی و محمد معین، تهران، روزنه، 1373ش.
صدوق، محمدبن على، عیون أخبار الرضا، تحقیق: مهدى‏لاجوردى، تهران، جهان‏، 1378ش.
ــــــــــــــــــــــــ‏، الأمالی، تهران، کتابچى، چاپ ششم‏، 1376ش‏.
صدوق، محمدبن على‏، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم، دار الشریف الرضی، چاپ دوم، 1406ق.
صفار، محمدبن حسن، بصائر الدرجات، تحقیق: محسن کوچه باغى، قم، مکتبة آیة الله مرعشی نجفی، چاپ، دوم، 1404ق.
طبرسى، حسن‌بن‌فضل، مکارم الأخلاق، قم، شریف رضى‏، چاپ چهارم، 1412ق.
طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، تحقیق: حسن مصطفوی، مشهد، دانشگاه مشهد، 1409ق.
___________________‏، ‏الأمالی، تحقیق: مؤسسة البعثة، قم، دار الثقافة، 1414ق.
عبدالله سالم، ابراهیم، القرائات القرآنیة فی معجم تهذیب اللغة، طنطا، الجامعة طنطا، 1419ق.
فرضی، حمیدرضا و فخیمی فاریابی، فرناز، «ریخت‌شناسی هفت‌خوان رستم از شاهنامه فردوسی بر اساس نظریه ولادیمیر پراپ»، پژوهش‌نامه ادب حماسی، 1392ش، شماره 16، ص 75 ـ 63.
قطب‌الدین راوندى، سعیدبن هبةالله، الخرائج و الجرائح، قم، مؤسسه امام مهدى، 1409ق.
کوپا، فاطمه، «تجزیه و تحلیل حکایاتی از کوش‌نامه بر اساس نظریه ولادیمیر پراپ»، پیک نور، 1389ش، شماره 1، ص 122 ـ 103.
کلینى، محمد‌بن‌یعقوب، الکافی، تحقیق: على‌اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1407ق.
مارتین، والاس، نظریه‌های روایت، ترجمه: محمد شهبا، تهران، هرمس، 1391ش.
مجلسى، محمدباقر، بحار الأنوار، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1403ق.
محجوب، محمّدجعفر، ادبیات عامیانه ایران، به کوشش: حسن ذوالفقاری، تهران، چشمه، 1383ش.
مفید، محمدبن‌محمد، الإرشاد، تحقیق: مؤسسه آل البیت، قم، کنگره شیخ مفید، 1413ق.


Abrams, M.H. and Harpham, Geoffrey Galt. A Glossary of Literary Terms. Boston: Wasworth Cengage Learning. 2009.
Buckley, Ronald. “The Morphology and Significance of Some Imami Shi’ite Traditions”, Journal of Semitic Studies, 2007. vol. 52(2), pp. 301ـ334.
Dundes, Alan. “From Etic to Emic Units in the Structural Study of Folklore.” Journal of American Folklore, 1962. No. 75, pp. 95-105.
ـــــــــــــــــــ, “Structural Typology in North American Folktales” The Study of Folklore, New
Jersey, ed. pp. 206-215.
Hale, Dorothy J. The novel: An Anthology of Criticism and Theory, 1900-2000, Blackwell Publishing Ltd. 2006.
LeviـStrauss, Claude. The Raw and the Cooked: Introduction to a Science of Mythology. Translator: John Weightman & Doreen Weightman. New York: Hardcover. 1969.
Zailani & et al, “Improvement in Sarf (Morphology) Competency through Gamification at Miri National Religious Secondary School.” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2019. Vol. 9, No. 1, pp. 685-697.kj