Document Type : Research

Authors

1 Associate Professor, Department of Hadith and Quranic studies, University of Tehran.

2 Ph.D of Jameat al-Mustafa al-Alamiyeh

3 Assistant Professor and Faculty Member of Quran Science and Education University of Karim

Abstract

Knowing God through God not only has been emphasized in numerous narrations, but also has been introduced as the only way to know God. In interpreting these narrations, various viewpoints have been suggested by narrations transmitters, theologians, philosophers, and mysticism researchers. The main narrations in this regard have been collected, classified, presented, and evaluated in the article at hand. The findings demonstrate that interpreting these narrations as knowing God through Divine power, knowing God though reliance on Divine paths, knowing God and the Divine creation, priority of knowing God to knowing creatures, knowing God through knowing creatures, knowing God through creatures' modes of existence,and knowing God through negation of creatures' attributes is not acceptable, but interpreting them as knowing God through Divine exposition, knowing God though God's mediation (the argument of truthful ones), and knowing God intuitively are acceptable, and in the light of the existence of different semantic levels in the narrations on the one hand and the existence of narrative or intellectual evidences on the other hand, we can agree with these interpretations.

Keywords

قرآن کریم.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، الإلهیات من کتاب الشفاء، قم، بوستان کتاب، چاپ دوم، 1428ق.
اسماعیلی، محمدعلی، «بررسی و نقد تصوّر ناپذیری و برهان ناپذیری خدا با نگرش منطقی و فلسفی»، معارف منطقی، مؤسسه امام خمینی، پاییز و زمستان 1393، شماره1، صص 43-74.
............................، «پژوهشی در شناخت ناپذیری ذات واجب الوجود درنظام فلسفی صدر المتألهین»، حکمت اسلامی، بهار 1395، شماره 8، صص23-52.
اسماعیلی، محمد علی و محمد فولادی، «جبر و اختیار در اندیشه صدرالمتألهین»، معرفت کلامی، بهار و تابستان 1391، شماره 8، صص 5-26.
تفتازانی، سعدالدّین، شرح المقاصد، قم، الشریف الرضی‏، 1409ق.
تمیمى‌آمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، 1410ق.
جرجانی، میر سید شریف، شرح المواقف، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1419ق.
جوادی‌آملی، عبدالله، امام مهدی(عج) موجود موعود، قم، اسراء، چاپ ششم، 1389ش.
........................، سیره پیامبران در قرآن، قم، اسراء، چاپ پنجم، 1389ش.
........................، تسنیم، قم، اسراء، 1388ش.
........................، توحید در قرآن، قم، اسراء، چاپ سوم، 1386ش.
........................، رحیق مختوم، قم، اسراء، چاپ سوم، 1386ش.
حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، قم، بیدار، چاپ پنجم، 1371ش.
خزاز رازى، على بن محمد، کفایة الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر، قم، بیدار، 1401ق.
خمینی، سید روح‌الله، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ بیستم، 1378ش.
دیلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب، قم، الشریف الرضی، 1412ق.
ری‌شهری، محمد، موسوعة العقائد الإسلامیة، قم، دارالحدیث، چاپ دوم، 1384.
سبزواری، ملاهادی، ‏شرح الأسماء الحسنی‏، تهران، دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1375.
‏ ......................، شرح دعاء الصباح‏، تهران، دانشگاه تهران، 1372.
سیدرضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغة، قم، دارالاسوة، چاپ پنجم، 1425ق.
شبّر، سیدعبدالله، مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار، قم، دارالحدیث، 1432ق.
صالح، سید محمدحسن و محمد جعفری، «واکاوی استشهاد به حدیث (اعرفوالله بالله) در برهان صدیقین»، معرفت کلامی، پاییز و زمستان 1391، شماره 2، صص107-126.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1981م.
...........................................، شرح اصول الکافی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، 1383ش.
صدوق، محمد بن على‏، التوحید، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1398ق.
طباطبائی، سید محمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، قم، صدرا، چاپ دوم، 1364ش.
.................................، نهایة الحکمة، تحقیق: غلامرضا فیاضی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ سوم، 1385ش.
طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على اهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضى، 1403ق.
عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرائی، تهران، سمت، 1385ش.
عشاقی، حسین، برهانهای صدیقین، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1387ش.
فیض کاشانی، محمدمحسن، الوافی، اصفهان، کتابخانه امیرالمومنین (ع)‏، 1406ق.
قاضی‌سعید، محمد بن محمد، شرح توحید الصدوق، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، 1386.
قدردان قراملکی، محمدحسن، خدا در حکمت و شریعت، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386ش.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1388ش.
مازندرانی، محمدصالح، شرح الکافی، تحقیق: میرزا ابوالحسن شعرانی، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی، چاپ دوم، 1429ق.
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1404ق.
.......................، مرآة العقول، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1408ق.
مفید، محمد بن محمد، اوائل المقالات، قم، الموتمرالعالمی للشیخ المفید، 1413ق.
میرداماد، محمدباقر، التعلیقة علی اصول الکافی، قم، الخیام، 1403ق.
نراقى، ملامهدى، اللمعات العرشیة، کرج، عهد، 1381ش.
یزدان‌پناه، سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم، 1389ش.