Document Type : Research

Authors

1 PH.D Student of Quran and Hadith, Theology faculty, Mazandaran University

2 Assistant Professor, Theology faculty, Mazandaran University

3 .Assistant Professor, Theology faculty, Mazandaran University

4 Associate Professor, University of Medical Sciences

Abstract

Awareness of reliable bases of fiqh al-Hadith in order to recognize of significant meanings and purposes of religious tradition is necessary. Exegetists like theologians, scholars of the Hadith and Religious jurisprudence need to apply these bases. They comprehend with the reference of these bases, the intention of interpretative narratives and use them in Interpretation of the Holy Quran. Dispersal of hadith contents in commentary, being a subsidiary of hadith Contents compared to interpretive contents and avoiding purely theoretical issues, making it difficult to comprehend and adjudicate from exegetists' figh al_Hadith bases. The current research endeavors to achieve the extraction, discern and analyzation of Ayatollah Javadi Amoli's figh al_Hadith bases through the descriptive and analytic method. According to the result of this research, the most important of Ayatollah Javadi Amoli's figh al_hadith bases includes of acceptance of multistate system of narrations, setting the word for the main essence, the authenticity of the use of the words of the narrations in the unfeigned sense and Attention to jurisprudence based on narrations. The result of this research has obvious usage both in field of interpretive methodology studies and basic studies of hadith sciences especially in figh al_Hadith.

Keywords

قرآن کریم.
ابن ادریس، محمد بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی‏، ج3، دفتر انتشارات اسلامی، قم، دوم،1410ق.
ابن بابویه، محمد بن علی، علل الشرائع، ج1، کتابفروشی داوری، قم، 1385ش.           
.....................................،  التوحید، جامعه مدرسین، قم، 1389ق.
.....................................، معانی الأخبار، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1403ق.
.....................................، من لا یحضره الفقیه، ج‏3، 4، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1413ق.
.....................................، عیون أخبار الرضا (ع)، ج‏1، 2، نشر جهان، تهران، 1378ق.
استرآبادی، محمدامین، الفوائد المدنیة، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۲۴ق.
تسخیری، محمدعلی، القواعدالاصولیه والفقهیه علی مذهب الامامیه، ج۲، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تهران، ۱۳۸۳ش.
جوادی آملی، عبدالله، حیات عارفانه امام علی (ع)، نشر اسراء، قم، هفتم، 1389ش.
...............................، سیره رسول‏اکرم (ص) در قرآن، ج۹، نشر اسراء، قم، پنجم، 1387ش ................................، رحیق مختوم، ج ۲-۵، 1-4 ،1-5، نشر اسراء، قم، سوم، 1386ش.
...............................،  ادب فنای مقربان، ج1، ج۳، اسراء، قم، پنجم،  1389ش.
……………………………..، بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، نشر اسراء، قم، هشتم، 1384ش.
..............................، تفسیر انسان به انسان، نشر اسراء، قم، پنجم، 1389ش.
..............................، توحید در قرآن، نشر اسراء، قم، 1383ش.
..............................، سرچشمه اندیشه، ج1، ج۲، نشر اسراء، قم، پنجم، 1386ش.
.............................، شمس الوحی تبریزی، نشر اسراء، قم، پنجم، 1386ش.
.............................، عین نضّاخ( تحریر تمهید القواعد )، ج۳، قم، 1387ش.
.............................، فطرت در قرآن، قم، نشر اسراء، سوم، 1384ش.
.............................،  قرآن در قرآن، نشر اسراء، قم، هشتم، 1388ش
.............................، سروش هدایت، ج2، نشر اسراء، قم، پنجم، 1381ش.
.............................، تسنیم، ج1، 2، 3، 4، 7، 8، 9، 10، 12، 13، 14، 16، 18، ۱۹، 24، 26،۳۱، ۳۷ نشر اسراء، قم، 1388ش.
.............................، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، اسراء، قم، چهارم، 1389ش.
..............................، معاد در قرآن، ج۵، قم، نشر اسراء، چهارم، 1388ش.
..............................، معرفت شناسی در قرآن، قم، نشر اسراء، سوم، 1384ش.
………....………………….، نزاهت قرآن از تحریف، اسراء، قم، چهارم، 1383ش.
حرّ عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، ج4، مؤسسة آل البیت (ع)‏، قم، ‏1409ق‏.    
سجادی، جعفر،  فرهنگ معارف اسلامی، ج3، تهران، شرکت مترجمان و مؤلفان ایران، 1362ش.
سیدرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة، تصحیح: صبحی صالح‏، هجرت‏، قم‏، 1414ق.
شاهرودی، عبدالوهاب، نردبان آسمان(جستاری در قرآن و عرفان)، تهران، قلم، ۱۳۷۹ش.
شیواپور، حامد، نظریه روح معنا در تفسیر قرآن، قم، دانشگاه مفید، 1394ش.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، المبد‌أ و المعاد، تصحیح:‌ جلال الدین آشیانی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1354ش.
طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج1 و 3، قم، جامعه مدرسین، بی­تا.
عصارپور آرانی، محمد، روش های فقه الحدیثی امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی، تهران، 138۵ش.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج8، مصحّح: غفارى، على اکبر و آخوندى، محمد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چهارم، 1407ق.
کوهی، علیرضا، امام خمینی و روایات تفسیری، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1392ش.
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج۲، دارالکتاب، قم، سوم، ۱۴۰۴ق.
معارف، مجید، مصطفی آذرخشی، «جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، 138۹ش، ش۷، ۷-۴۹.
مفید، محمد بن محمد،  الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة، کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق.
.................................، الفصول المختارة، کنگره شیخ مفید، قم، ۱۴۱۳ق.
مطهری، مجتبی، «درنگی در تأویل»، علوم حدیث، 1389ش، شماره 56، ص۱۷۱-۲۰۵.